Min favoritstad i Kina

Efter en säkerhetskontroll i stil med den på flygplatser kommer jag in på stationen. Jag befinner mig på Guilins tågstation omgiven av sorl och megafonutrop. Jag tänker gå på toaletten men det finns bara hål-i-golvet-toaletter. Man går inte direkt ut på perrongen utan för att komma ut verkar id-kortet behöva scannas. Jag har ju inget kinesiskt id-kort så min guide skickar fram mig till personalen för att visa mitt pass innan jag får passera. Jag känner redan nu att det är tur att han är med, för den här utflykten hade jag inte klarat själv.

På tåget finns lyckligtvis en vanlig toalett. Vi susar fram i runt 250 km/timmen som mest och efter mindre än en timme är vi framme vid Congjiangs station.

I närheten finns en liten station för minibussar, och en av dom tar oss vidare till målet för dagen-Zhaoxing.
Även om staden enligt min guide fått fler turister så hamnar den fortfarande skymundan. Och det märks. På perrongen ser jag ingen turist, inte heller på bussen in till stan.
När jag satt hemma och tittade bland guidade turer fanns mängder av turer till risterasserna och olika aktiviteter kring Guilin och Yangshuo. Men bara några enstaka hit. Under dagen kommer jag bara att se några få grupper av västerländska turister.

Vad var det då som fick mig att åka hit? Jo:
I Kina finns 56 etniska grupper som erkänts och en av dom är Dong, som alltså är ett kinsesiskt minoritetsfolk med eget språk och traditioner. Det bor ungefär 3 500 000 av dom i Kina och i det här området i östra Guizhou finns flera av deras samhällen.
Då Zhaoxing är en av dom största Dong-samhällena(cirka 4000 invånare) är det ett perfekt utflyktsmål för den som vill få en inblick i Dong-folkets arkitektur som är byggt utan spik, istället används plugg. I dom traditionella trähusen var dom övre våningarna bostad medan undre delen var till för boskap och förvaring av ved. Men idag verkar boskapen fått ge plats åt butiker och restauranger.

Staden är indelad i fem delar, och varje del har sitt eget trumtorn som representerar byborna och familjen som styr över delen. Dom symboliserar även olika egenskaper. Det äldsta av tornen byggdes i mitten på 1600-talet och symboliserar kärlek och lycka.
Tornen har alltid varit den givna samlingsplatsen. Förr slog man på trumman för att samla folket när ledaren behövde delge information, inför ceremonier eller när staden hotades av invasion eller brand, och trumtornen användes även som vakttorn.
Idag samlas folket för att umgås, sjunga och dansa.
När man närmar sig ser man målningar från vardagslivet och från Dong-folkets legender.

Zhaoxing ska ha börjat byggas redan 1160. Då odling var viktigt för Dong-folket byggdes staden kring en flod. En del av broarna som korsar floden är enklare konstruktioner men här finns även dom för Dong-folket typiska Vind och regn-broarna. Likt trumtornen finns det fem av dom, en för varje del av staden. En av dom kan ni se mellan husen på bilden nedanför.
Dom är en kombination av bro och paviljong med vackra färgglada målningar.

Det närmar sig lunchtid och vi slår oss ner på små pallar på en liten restaurang där vi serveras en lokal specialitet- Sour Soup. Vi får in allt möjligt att ha i soppan och låta koka. Fisk, tofu, kött…. och en för mig oväntad favorit, blad från sötpotatisväxten som jag tycker passar utmärkt med soppan.
Jag tycker inte den smakar surt, snarare fräscht på grund av touchen av ingefära och citrongräs.

I nästa inlägg är jag mätt i magen och benen utvilade och redo för fortsatt promenad i staden.

21 kommentarer

  1. Vilken alldeles underbar och intressant stad! Du är verkligen superduktig på att hitta intressanta utflyktsmål på dina resor. Att få uppleva minoritetsfolks kulturer är alltid intressant och något jag fick höra på mina resor med Läs&Res även om det är ganska många år sedan.

    Gilla

  2. Vilken söt ”liten” stad du spenderade dagen i. Den ser både lugn och behaglig ut. Var människorna trevliga? Jag skrattade åt att 3.5 miljoner människor klassas som minoritet i Kina. I Sverige hade det inte klassats som minoritet.

    Gilla

    • Svårt att säga då dom inte kunde engelska. Jag samtalade i princip bara med min guide.
      Haha om hela svenska folket flyttat till Kina hade det blivit en minoritet.

      Gilla

  3. Återigen har du ”nosat fram” något nytt om Kina. Aldrig hört talas om Dong-minoriteten. Så intressant att läsa texten men framför allt se dina fantastiska bilder. Att bara bygga hus i trä och med pluggar var också nåt nytt för mig.

    Staden är ack så charmig och mysig, en del av Kina som jag heller aldrig hört talas om.

    Maten är helt i min smak. Kul att du testade, för du är ju inte alltid så modig vad gäller mat;-)

    Gilla

  4. Wow, vilket ställe!

    Ibland är det bra att ha hjälp av en duktig guide som vet hur saker och ting går till och dessutom har en med till intressanta platser.

    Fina bilder och intressant text, tack.

    Skön söndag!

    Gilla

  5. Hej Jossu!

    Vilket intressant resmål, och staden är verkligen gullig och pittoresk☺️ Så spännande att hitta dom där platserna dom inte är invaderade av turismen utan fortfarande har en själ🙏 Du är duktig på att finna guldkornen verkligen😊

    Soppan lät också spännande!

    Tack för turen och fina foton!

    Gilla

  6. Det där med hål i golvet är helt ok för mig, fastän mer moderna toaletter förstås får bättre betyg. Då som man ännu reste till Ryssland kissade jag i ett hål i ett golv 🙂

    Det är trevligt att resa med dig, få uppleva platser dit jag troligen aldrig kommer mer. Dels för att jag börjar bli lite ”för gammal” för att orka resa, dels för att jag inte har råd.

    Gilla

    • Jag har också kissat i en sådan toalett men undviker det helst. På stationen kände jag att jag kunde hålla mig, och att jag skulle vänta och se om tåget hade vanlig toalett.

      Kul att du vill hänga med.

      Gilla

  7. När det var modernt med overall, ja det kommer ju tillbaka nu, men då hade jag en vit overall och besökte ett hål i golvet, inte kul att klä av sig i princip allt. Det glömmer vi och fokuserar på din resa. Det är så intressanta platser och fina bilder, är väldigt glad att du väljer sådana resmål och delar med dig. Tack Jossu.

    Gilla

    • Vilken pärs! Det ska jag komma ihåg ifall jag tvingas använda mig av ett hål i golvet, då kan jag trösta mig med att jag åtminstone inte har overall.😄

      Gilla

  8. Vilket imponerande inlägg. Och vilken underbar blogg. Jag har inte kommit i kontakt med den, eller dig, tidigare. Nu har jag massa härlig läsning. Jag har solorest väldigt lite och då bara till storstäder. Du imponerar. Tack.

    Kram
    Helena

    Gilla

  9. Så kul att se denna stad, Jossu. Du hittar verkligen ställen ”beyond the beaten path”. Maten, soppan, kan tänka mig att den var god. Tack för ännu ett intressant reseinlägg.

    Gilla

  10. Det är lätt att förstå att detta är din favorit i Kina.

    Husen är helt underbara, vilken ”snickarglädje”. Det finns ju hur mycket som helst att titta på.

    Gilla

  11. Så då gjorde du toabesök i 250 km/t 🙂 en upplevesle det med bland allt det andra när du valde ut platser med minoriteter, 56 är rätt så många. Vespan – om det är en vespa – den är söt.

    Gilla

  12. Vilket helt otroligt spännande och intressant inlägg, jag har verkligen kikat extra mycket på alla fascinerande foton. Så skönt att komma till en så ”äkta” plats, som känns oförstörd. Ett tips jag ska skicka vidare till yngste sonen. Han besökte Kina två gånger under förra året, när flickvännen arbetade där, och det kan bli fler i framtiden.

    Gilla

    • Hoppas att han återkommer till Kina, och besöker Zhaoxing. Även om staden utvecklas till det mer turistiga med hotell o.s.v kändes det ändå äkta i och med att jag såg så få turister. Ett par mindre grupper med guide under alla dessa timmar.

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar