Först: Vad har hänt senaste tiden då?
Jo jag har bokat utflykter så det stått härliga till. Jag såg i Viators app att jag hade 15% rabatt och inget datum då det skulle sluta gälla. Eftersom jag har rätt tydliga planer för både Peru och Nepal, och utflykterna dessutom går att ändra och avboka samt betala först dagen innan utflykten såg jag ingen anledning att vänta. Nu är erbjudandet borta sen ett tag, så det var bra att jag slog till. Jag räknade inte ut exakt vad jag sparade, men över tusenlappen i alla fall. Men efter den kvällen var jag så trött på allt som hade med utflykter och planering att göra. Tidigt nästa morgon möts jag av ett meddelande från en av arrangörerna jag bokat med. Jag kände mig ungefär som en person som vaknat med värsta bakfyllan, tänker aldrig mer och så kommer en festprisse och skriker ”skål!”. Men jag tog tag i meddelandet och kunde ändå glädjas åt att arrangören är proffsig nog att ta kontakt, bekräfta bokningarna och undra om jag har några frågor.
Jag har också fått en förfrågan om att skriva om min resa i Kina i Finska Föreningens medlemstidning. Jag kunde varken säga nej eller låta mitt ”ja” bli till tomt prat. Men vad svårt det var! Det var som en mental fosterställning. Hjärnan kände noll inspiration och kunde för allt i världen inte ens komma på hur jag skulle börja. Den så att säga lade sig för att stirra in i väggen och hoppas att problemet skulle försvinna.
Ni vet ju upplägget som jag, och flera av er, gillar. Ett inlägg där läsaren får följa med längs gatorna i en stad, till en plats eller under dagen. Helst med många bilder längs vägen. Nu ville jag skriva ihop en tidningssida och 2-3 bilder så att andra medlemmar också får välförtjänt plats i tidningen. Jag var så tacksam att jag redan gjort research om Zhaoxing och Huangluo, så jag visste vad jag ville lyfta fram om dessa ställen. Till slut kände jag mig nöjd, även om det inte blev samma ”flyt” i texten som i bloggen då jag har obegränsat utrymme. Och jag har redan hört från mamma att medlemmar berömt min text.
Jag valde dessa två bilder samt den nedanför, som synts tidigare i bloggen. Alla texter i tidningen skrivs på både finska och svenska, så jag fick ett uppslag.


Senaste tiden har jag också drömt mig bort till tapas och sangria i Spanien. Samt tzatziki, souvlaki och havsvyer i Grekland. Att läsa Channals inlägg från Kreta och titta på Alan och Amandas grekiska husdröm(finns på Svt Play) där dom renoverar ett hus på Korfu triggade drömmen ännu mer.
Här från min resa till Parga. Den utsikten från min hotellbalkong gick inte att klaga på.

Så till mina planer på midsommarafton. Det kommer att bli ett tidigt uppvaknande på fredag för att ta tåget till Göteborg. Jag kommer åka längs rälsen på omslagsbilden som jag tog kort på för några veckor sedan under en ljuvlig sommarkväll. Där verkar jag mötas av bra väder och värme, så jag räknar med en glass och kanske parkhäng för att få ut mycket av sommardagen.
Men någon ljus midsommarkväll blir det inte för mig. För på kvällen långt innan solen börjat på ner avgår mitt plan mot Istanbul och vidare till Almaty. Det ska bli så kul att besöka Kazakstan och få en kombo av avkoppling och dagsturer för att se delar av den sydöstra delen av landet.
Så glad midsommar på er. Ljuset, jordgubbar, blommor, fotboll… oavsett vad man älskar finns det mycket att glädjas åt nu.
Kul att du nämner Parga. Vi har bokat in en resa dit i oktober.
GillaGilla
Åh så kul! Är det första gången ni åker dit?
GillaGilla
Det är första gången. Vi firar vår 20:e bröllopsdag.
GillaGilla
Då får vi önska dig en härlig resa till Kazakstan och skoj för oss att fåra del av den här på bloggen. Själva ska vi fira en lugn midsommar på en ställplats vid Vänern för att på söndag åka ner mot Halland och vara med barnbarnspojkarns på tenniscup.
GillaGilla
Jag tycker att ni har gjort ett bra val. Det är en jättemysig stad att strosa runt i, och om ni vill se mer kan ni åka till den turkosa Acheronfloden med sitt klara vatten eller besöka klostren i Meteora.
GillaGilla
Tack för de tipsen.
GillaGilla
Trevligt med så sant inbokad resa igen, låter som du får många härliga saker att se framemot.
GillaGilla
Vad kul att du gjort ett reportage, du förtjänar uppmärksamhet för dina resor och ditt skrivande.
Önskar dig en fin resa och en glad midsommar även om det inte blir något firande.
GillaGilla
Tack så mycket! Mitt ”firande” får bli sol och glass, ingen dum start på semestern.
GillaGilla
Hej Jossu!
Vad roligt med tidningsreportaget! Jag minns när jag alltid läste tidningen Vagabond, med intressanta reportage om exotiska platser världen över, lite av den charmen har ju försvunnit pga av SoMe tex, då man får en ofantlig mängd av resereportage numera och man nästan blir lite blase’, är det från man ”känner” är det ju en helt annan femma förstås 🙂
Kazakstan låter otroligt spännande att besöka, ser fram emot dina foton och tankar 🙂
Ha det underbart!
GillaGilla
Jag har samma känsla. Jag tycker att det är intressant att läsa ett Vagabond-reportage om en plats jag ska till för att få kunskap. Men ett reportage om en fransk by jag inte planerat att besöka-nej. Fast om en bloggerska skulle resa till samma by skulle jag läsa inlägget med intresse, för då blir det en mer personlig touch.
GillaGilla
SÅ roligt att du skrev för den tidningen. Som det gläder mig att de även har texten på svenska, är ju så mån om mitt finlandssvenska arv du vet. SÅ bra med bägge språken. Roligt också att få skriva i tidningsformat för dig, det blir ju ett annat tänk då. OCH nu på väg mot nästa äventyr igen. Det växer ingen mossa under Jossu!! SÅ spännande att sen få del av Kazakstan. HA det bäst nu!!!
GillaGilla
Jag vet att det i föreningen finns medlemmar som inte kan finska, som en dam som kom hit som krigsbarn och aldrig återvände tillbaka till Finland, och sådana som har en finsk partner och tillsammans vill delta i föreningens aktiviteter. Och säkert en del från dom delar i Finland där det talas svenska. Det är det fina, alla blir välkomnade, och under evenemangen talas det på först finska och sedan svenska.
Ha det underbart!
GillaGilla
Att du orkade skriva åt tidningen! En eloge till dig! Jag förstår precis hur du kände efter den intensiva planeringen, befinner mig själv i precis det läget just nu. Snart visar det sig om min planering håller eller om jag missat något viktigt.
Men först ska vi ha en mysig midsommarafton här i landet, eller hur?
Önskar dig sedan ännu en härlig resa! Stor kram och återigen tack för all inspiration och lärdom du delger oss!
GillaGilla
Vad spännande att få läsa resultatet av din planering längre fram. Lycka till, det håller säkert och saker brukar lösa sig.
Ja verkligen! Vädergudarna verkar vara på vår sida. 26 grader och strålande sol i Göteborg blir en perfekt, om än annorlunda, midsommarafton och start på avresan. Synd bara att jag missar den ljusa sena kvällen
Tack snälla Anni, och tack för att du läser och kommenterar. Det uppskattas verkligen. Ha en underbar midsommar, det är du värd efter att ha kämpat med planeringen. Nu är det dags att njuta.
GillaGillad av 1 person
Egentligen är vi rätt knasiga som reser bort när det är som ljusast och vackrast här hemma, eller hur?
GillaGilla
Lite kanske. Men för det mesta kan det bli kul när man är lite knasig. Så jag är mer än gärna knasig med dig.
GillaGilla
Go’morron Jossu! När du var i Parga besökte du då floden Styx och Meteora! Fantastiska platser!
Det är så inspirerande att följa dina resor och se hur du vågar leva dina drömmar fullt ut. Du har en fantastisk förmåga att göra varje plats levande, oavsett om det är midsommar i Göteborg eller något äventyr längre bort. Och att dessutom får skriva i en lokaltidning visar verkligen att ditt sätt att resa och berätta berör fler än bara oss som följer bloggen. Fortsätt jaga dina drömmar och dela dina upplevelser… du inspirerar fler än du kanske anar!
Glad midsommar och Kram till dig! Anna
GillaGilla
Ja det gjorde jag. Så olika och så underbara på sitt sätt.
Så fint skrivet Anna. Nu sitter jag på tåget ner till Göteborg och är redo att uppleva och försöka fånga rätt ord och bilder för att göra Kazakstan rättvisa.
Tack för att du hänger med på bloggen, och ha en fantastisk midsommar.
Kram!
GillaGilla
Vill säga grattis till ett tidningsreportage, inte alla som bemästrar att skriva ett sådant.
Absolut inte så tokigt att börja en semester med tågresa och glass i Göteborg. Där kan du lugnt sitta i parken och njuta och se på folk som passerar till, ja vad vet jag. Du har en spännande resa framför dig och det är så kul att få ta del av den framöver.
Vi har våra vänner på besök och ska cykla till något midsommarfirande, ser ut att bli ett soligt väder.
Önskar dig en glad midsommar i stan och uppe i luften, till en ny plats. Kram
GillaGilla
Era planer låter underbara. Vänner, firande och solsken-precis så en midsommar ska vara.
Kram!
GillaGilla
Vad roligt du valde skriva för tidningen när de frågade. Förstår det var både roligt och utmanande. Önskar dig en fin resa!
GillaGilla
Önskar dig en fin och trevlig resa och en Glad Midsommar.
Carin
GillaGilla